deco Group 7 Rectangle Copy 22 Group 5 Rectangle Copy 22 chevronminusnotification-closeRectangle Copy 16 Rectangle Copy 18 plusRectangle Copy 5 rhombus search-glass Group 8 Copy 3 star star star star star stroke-down stroke-up stroke-width symbol underline-bold underline wave deco account-convert-outlineaccount-convertaccount-multiple-check-outlineaccount-multiple-checkaccount-syncaccountGroup 10 arrow-decision-autoarrow-decision-outlinearrow-decisionauto-downloadauto-fixauto-uploadbed-double-outlinebed-doublebed-emptybed-king-outlinebed-kingbed-outlinebed-queen-outlinebed-queenbed-single-outlinebed-singlebedbook-check-outlinebook-checkcalendar-month-outlinecalendar-monthcalendarcards-club-outlinecards-clubcards-diamond-outlinecards-diamondcards-heart-outlinecards-heartcards-outlinecheck-allcheck-boldcheck-circle-outlinecheck-circlecheck-decagram-outlinecheck-decagramcheck-network-outlinecheck-networkcheck-outlinecheck-underline-circle-outlinecheck-underline-circlecheck-underlinecheckGroup 7 Rectangle Copy 22 Group 3 Rectangle Copy 21 chevronclock-alert-outlineclock-alertclock-check-outlineclock-checkclock-digitalclock-edit-outlineclock-editclock-endclock-fastclock-inclock-minus-outlineclock-minusclock-outclock-outlineclock-plus-outlineclock-plusclock-remove-outlineclock-removeclock-startclock-time-eight-outlineclock-time-eightclock-time-eleven-outlineclock-time-elevenclock-time-five-outlineclock-time-fiveclock-time-four-outlineclock-time-fourclock-time-nine-outlineclock-time-nineclock-time-one-outlineclock-time-oneclock-time-seven-outlineclock-time-sevenclock-time-six-outlineclock-time-sixclock-time-ten-outlineclock-time-tenclock-time-three-outlineclock-time-threeclock-time-twelve-outlineclock-time-twelveclock-time-two-outlineclock-time-twoclockcloud-search-outlinecloud-searchcloud-sync-outlinecloud-synccloud-tagscloud-upload-outlinecloud-uploadcloudcog-transfer-outlinecog-transfercogcurrency-bdtcurrency-brlcurrency-btccurrency-cnycurrency-ethcurrency-eur-offcurrency-eurcurrency-fracurrency-gbpcurrency-ilscurrency-inrcurrency-jpycurrency-krwcurrency-kztcurrency-mntcurrency-ngncurrency-phpcurrency-rialcurrency-rubcurrency-rupeecurrency-signcurrency-trycurrency-twdcurrency-usd-offcurrency-usd843786_whatsapp_icon(2) Group 9 Shape eastemail-check-outlineemail-checkemail-editemail-fast-outlineemail-fastfacebookfilter-check-outlinefilter-checkfilter-cog-outlinefilter-cogfilter-menu-outlinefilter-menufilter-minus-outlinefilter-minusfilter-multiple-outlinefilter-multiplefilter-off-outlinefilter-offfilter-outlinefilter-plus-outlinefilter-plusfilter-remove-outlinefilter-removefilter-settings-outlinefilter-settingsfilter-slider filter-variant-minusfilter-variant-plusfilter-variant-removefilter-variantfiltergraingraph-outlinehandshake-outlinehandshakehomelinkedinmagic-staffmagnify-closemagnify-expandmagnify-minus-cursormagnify-minus-outlinemagnify-minusmagnify-plus-cursormagnify-plus-outlinemagnify-plusmagnify-remove-cursormagnify-remove-outlinemagnify-scanmagnifyminusnotification-closeRectangle Copy 16 Rectangle Copy 18 play-outlineplay-pauseplayplus-box-multiple-outlineplus-box-multipleplus-box-outlineplus-boxplus-circle-multiple-outlineplus-circle-multipleplus-circle-outlineplus-circleplus-lock-openplus-lockplus-minus-boxplus-minus-variantplus-minusplus-network-outlineplus-networkplus-outlineplus-thickplusRectangle Copy 5 rhombus search-glass snowflake-checkGroup 8 Copy 3 star star star star star stroke-down stroke-up stroke-width swap_horiz-arrows swap_horiz swap_horiz swap-horizontal-boldswap-horizontal-circle-outlineswap-horizontal-circleswap-horizontal-variantswap-horizontalswap-vertical-boldswap-vertical-circle-outlineswap-vertical-circleswap-vertical-variantswap-verticalswitchsymbol kopiesymbol synctruck-check-outlinetruck-checkunderline-bold underline wave whatsapp
close

Wilt u vrijblijvend onze brochure gratis thuis ontvangen?

Vul uw gegevens in en u heeft de gratis brochure  zo bij u in de brievenbus!

Verberg deze melding
Menu
Hulp nodig met kiezen? Vul de gratis keuzehulp in en zie direct welk slaapsysteem het beste bij u past east

De expertise van Aldenhuijsen Slaapsystemen

Moe na het slapen? Dit kunt u eraan doen

Uitgerust wakker worden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Als u zich vaker vermoeider voelt tijdens het opstaan dan op het moment dat u ging slapen is er iets niet goed. Na een nacht niet goed geslapen te hebben zult u merken dat u humeur en concentratie minder goed zijn. In dit artikel behandelen we de meest voorkomende oorzaken waardoor u vermoeit wakker wordt. Bij elke oorzaak geven we u een of meerdere tips om uw slaapproblemen op te lossen.

Wat zijn de oorzaken van moe wakker worden? En hoe lost u deze op?

Om uw slaapprobleem te verhelpen moet u eerst de oorzaak achterhalen. In dit artikel bespreken we de mogelijke oorzaken en de oplossing hiervoor.

 

U slaapt te weinig

Dit ligt misschien voor de hand maar er zijn genoeg mensen die te weinig slapen. Als u het idee heeft dat u goed geslapen heeft maar toch moe wakker wordt kan het zijn dat u te weinig geslapen heeft. Gemiddeld heeft een volwassen persoon tussen de 7 en 9 uur slaap nodig per nacht. Toch gelden deze gemiddelden niet voor iedereen. Door factoren als erfelijkheid, ziekte of stress kan het zijn dat u meer dan 9 uur slaap nodig heeft.

De oplossing

Houd eens bij hoe laat u gaat slapen en hoe laat u wakker wordt. Heeft u genoeg uren slaap gehad per nacht? Bent u na 8 uur slapen nog steeds moe? Probeer dan eens om 9 uur per nacht te slapen en kijk hoe u uw voelt na een aantal nachten met 9 uur slaap. Probeer een ritme te ontwikkelen door elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en ’s ochtends rond hetzelfde tijdsstip op te staan.

 

U heeft te weinig diepe slaap

Als u wel genoeg uur geslapen heeft maar toch moe wakker wordt kan het zijn dat u te weinig diepe slaap heeft. Er zijn verschillende slaapfases per slaapcyclus, per nacht heeft u meerdere slaapcycli. De eerste fase is de fase tussen wakker zijn en in slaap vallen. De tweede fase is de licht slaap, tijdens deze fase wordt u relatief snel wakker. De derde en vierde fasen zijn die diepe slaap. Tijdens diepe slaap bereiken de bloeddruk, ademhaling en hartslag hun laatste punt. Ook komt het groeihormoon vrij die helpt om het lichaam te herstellen van de dag. In de vijfde fase verwerken uw hersenen de indrukken en ervaringen van de dag. In deze fase is er sprake van verhoogde hersenactiviteit. Deze vijfde fase wordt ook wel de REM-slaap (rapid eye movement) of de droomfase genoemd.

De diepe slaap en REM-slaap zijn veruit de belangrijkste fasen, deze zorgen er namelijk voor dat het lichaam herstelt. Als u genoeg slaapuren gehad hebt maar toch vermoeid bent heeft u kwalitatief gezien geen optimale nachtrust gehad. U heeft waarschijnlijk te veel uren doorgebracht in fase 2, de licht slaap, en te weinig diepe slaap en REM-slaap gehad.

De oplossing

Als u moe wakker wordt doordat u te weinig diepe slaap heeft gehad is het belangrijk dat u uw slaapkwaliteit verbeterd. Er zijn veel factoren die invloed hebben op uw kwaliteit van slapen. De omgeving waarin u slaapt bijvoorbeeld, zorg ervoor dat uw kamer de juiste slaaptemperatuur heeft (tussen de 17 en 20 graden), donker is en er frisse lucht in de kamer aanwezig is. Let op met wat u gedurende de dag eet en drinkt. Na 14:00 kunt u cafeïne houdende dranken beter vermijden. Daarnaast heeft ook alcohol een negatief effect uw slaapkwaliteit. Suikerinname zorgt voor cortisol (stresshormoon) pieken. Dit heeft, net als het hebben van veel stress, een negatief effect op uw kwaliteit van slapen.

 

U wordt op het verkeerde moment wakker

Zoals hierboven is uitgelegd zijn er binnen een slaapcyclus vijf verschillende slaapfasen. In het meest ideale geval wordt u wakker nadat u de laatste fase doorlopen hebt. Dit is het moment na de droomfase en voordat u weer aan een nieuwe cyclus begint. Wanneer u gebruik maakt van een wekker is de kans groot dat u in een andere slaapfase gewekt wordt. Als u halverwege een slaapcyclus bent en u bevind zich in de diepe slaap of REM-slaap zult u vermoeid, gedesoriënteerd en suf wakker worden.

De oplossing

Als u uit zichzelf wakker wordt is dit meestal in de eerste of in de tweede slaapfase. Als u gebruik maakt van een wekker is de kans groot dat u zich in een andere slaapfase bevind. Helaas kunt u uw slaap niet plannen. U kunt dus niet uw wekker op een tijdstip zetten zodat u aan het begin van uw slaapcyclus gewekt wordt. Tegenwoordig zijn er verschillende apps en middelen die uw slaap kunnen analyseren. Doordat de app kan meten in welke slaapfase u zich bevind kan deze u wakker maken op het moment dat u in de lichtste slaapfase bent.

 

U snoozed ’s ochtends

Uit onderzoek is gebleken dat twee derde van de Nederlanders snoozed. Toch is snoozen vaak een reden waarom we vermoeid wakker worden. Wanneer u wekker gaat denkt u lichaam ik moet wakker worden maar als u op de snooze knop drukt en weer gaat slapen is dit verwarrend voor uw lichaam. Uw lichaam denkt dat u weer gaat slapen en probeert in een diepe slaap te komen. Dit zorgt ervoor dat u steeds moeilijker wakker wordt en ook vermoeider wakker wordt.

De oplossing

Sta ’s ochtends direct op als uw wekker gaat. Probeer er voor te zorgen dat u meteen (dag)licht ziet. Als het buiten al licht is doe dan direct de gordijnen open. Is het nog donker buiten zorg dan voor voldoende licht in de slaapkamer. Een wake-up light of lichttherapiebril kan hierbij helpen.

 

U heeft een slaapstoornis

Als u vaak moe wakker wordt terwijl u toch voldoende geslapen heeft kan het ook zijn dat u last heeft van een slaapstoornis. Het kan zomaar zijn dat u een slaapstoornis heeft zonder dat u zich hier bewust van bent.

Symptomen die er op kunnen wijzen dat u een slaapstoornis zijn:

  • Met een droge mond en/of een vieze smaak in uw mond wakker worden. Dit is een symptoom van Gastro-oesofageale reflux.
  • Met een droge mond en een stinkende adem wakker worden. Dit is een symptoom van snurken en slaapapneu.
  • Het hebben van een zere keel en extreme vermoeidheid overdag. Dit is een symptoom van slaapapneu.
  • Een pijnlijke of klikkende kaak en pijnlijke tanden. Dit is een symptoom van tandenknarsen.
  • Niet stil kunnen liggen, in een omgekeerde positie wakker worden of zeer onrustig slapen. Dit is een symptoom van het rusteloze benen syndroom (RLS) of vergelijkbare aandoening.
  • ’S nachts vaak uit bed moeten om het toilet te bezoeken. Dit is een symptoom van nachtelijk plassen.

De oplossing

Als u denkt dat u een slaapstoornis heeft neem dan contact op met uw huisarts. Deze kan u onderzoeken of doorverwijzen naar een specialist.

 

U heeft een vitamine tekort

Als u moe wakker wordt kan dit ook te maken hebben met een tekort aan vitaminen. Melatonine is een van de belangrijkste slaaphormonen. Dit hormoon zorgt ervoor dat je goed in slaap valt, diep slaapt en lang slaapt. Melatonine wordt door uw lichaam aangemaakt.

De oplossing

Bepaalde vitaminen en mineralen kunnen de aanmaak van melatonine stimuleren. De belangrijkste mineralen zijn magnesium, zink en calcium. De belangrijkste vitaminen zijn B3, B5, B6 en C.

Het is niet verstandig om zomaar deze vitaminen en mineralen in te nemen. Als u denkt dat u een vitaminetekort heeft neem dan contact op met uw huisarts.

 

Uw matras of bed is niet meer goed

Uw bed, bedbodem en matras hebben grote invloed op uw kwaliteit van slapen. Gemiddeld gaat een matras 10 jaar mee. Na deze 10 jaar verliest het matras veerkracht waardoor u niet meer voldoende ondersteund wordt. Een te hard of een te zacht matras kan u lichaam niet de juiste steun bieden. Wanneer u lichaam niet goed ondersteund wordt moeten uw spieren dit doen. Hierdoor wordt u ’s ochtends vermoeid wakker en heeft u waarschijnlijk pijn in uw lichaam.

De oplossing

Een slaapsysteem dat is afgestemd op uw lichaam zal u helpen beter te slapen. Bij Aldenhuijsen maken wij gebruik van een persoonlijke slaapscan. Door de slaapscan krijgen wij een goed beeld van uw lichaam en de benodigde drukpunten voor een matras. Zo kunnen wij u een advies voor een matras geven of een volledig slaapsysteem samenstellen, volledig afgestemd op uw lichaam. We hebben vele modellen, kleuren en extra opties zodat wij aan al uw wensen en behoeften kunnen voldoen. Wilt u hier meer over weten?

Uw nachtrust verbeteren? Dit kunnen wij voor u betekenen

✔ Veel kennis en ervaring op gebied van het menselijk lichaam en slapen
✔ Geen luchtkastelen, maar duidelijkheid. Een oplossing waarmee u daadwerkelijk geholpen bent. Nu én later
✔ Door onze persoonlijke manier van werken altijd het beste advies voor u

Benieuwd hoe u het beste op weg kan worden geholpen door onze Slaapadviseurs?

brochure aldenhuijsen
Gratis
Ontdek wat de juiste slaapoplossing voor u is
Ruim 20 pagina's boordevol inspiratie
We sturen 'm met veel plezier kosteloos naar u op