leveringen en afspraken zijn volgens RIVM richtlijnen

Meer weten? 0800 - 400 1010 Contact
pijn-in-nek

Terug naar kennisbank

De beste slaaphoudingen bij rugpijn

Slaapklachten

3 min leestijd

Veel mensen hebben last van pijn in de nek, hoofd en rug. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het te maken hebben met een slechte werkhouding. Ook de slaaphouding en het soort bed kan hier invloed op hebben. Heeft u al last van rugpijn? Dan kunnen deze door een krampachtige slaaphouding verergeren.

Klachten bij een verkeerde slaaphouding

Een verkeerde slaaphouding kan vervelende en pijnlijke gevolgen hebben. Met name een slechte houding van de cervicale wervelkolom zorgt voor het pijnlijk gevoel in de nek, rug en ook in uw schouder en arm. Iedereen slaapt op een andere manier. De meeste personen slapen op de zij (zijligging), slapen op de rug (rugligging) of op hun buik (buikligging). Een verkeerde slaaphouding in een van deze ligging kan zorgen voor verschillende klachten.

Zijslapers

Veel mensen kiezen ‘s nachts voor een zijligging. Bij een zijligging liggen vaak je benen of armen op elkaar. Zo ontstaan in de nacht drukplekken. Wanneer de armen en benen van elkaar afschuiven neemt iemand een stabiele zijligging aan. De irritatie van de drukpunten zorgen over het algemeen dat de been, lage rug, romp en schouders naar voren bewegen. Dit kan klachten veroorzaken als spanning in de lage rug, in de nek en tussen de schouderbladen.

Rugslapers

De rugligging is de meest stabiele en gezonde slaaphouding. Dit komt omdat het contact tussen het lichaam en het matras hierbij het grootste is. Het enige nadeel is dat bij een rugligging het hoofd alle ruimte heeft om naar links of naar rechts te draaien. Dit gebeurt doordat het hoofd nergens tegenaan kan steunen. Doordat het lichaam ontspant kantelt het hoofd makkelijker naar links of naar rechts. Het nadeel is dat het hoofd vaak niet helemaal rust op het hoofdkussen. Hierdoor hangt het hoofd als het ware wat zorgt voor extra belasting voor de hoofd, nek en hoge rugspieren.

Buikslapers

Als laatste is er nog de buikligging. In tegenstelling tot de rugligging draait het hoofd bij een buikligging vaak deels of volledig naar de zijkant. Dit kan extreem belastend zijn voor de nek. De meest voorkomende klachten van een buikligging zijn lichte tot zware nek- en hoofdpijnklachten.

Wat is de beste slaaphouding

Nu we weten welke ligging welke klachten kunnen veroorzaken is het belangrijk om te kijken naar welke slaaphouding het beste is. Over het algemeen is de zijligging de beste slaaphouding in combinatie met de rugligging. In combinatie met een passend matras, hoofdkussen en lichaamskussen worden de drukpunten vermeden en kunnen bestaande rugklachten aannemen. Het doel is dat het hoofd en de nek voldoende ondersteund worden zodat klachten niet verergeren en ook minder worden.

Waarom is een goede slaaphouding zo belangrijk?

Een juiste slaaphouding in combinatie met het juiste matras en kussen zorgen dat het lichaam een ontspannen houding kan aannemen. Hierbij neemt de spanning op bepaalde spiergroepen en gewrichten af, wat tot verlichting van de rugklachten moet leiden. Het effect van een zijligging is groot. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een zijligging zorgt voor minder pijn in de rug maar dat daarnaast pijnklachten als hoofd en nekpijn verminderen. Ook zorgt het voor een betere nachtrust omdat het ligcomfort beter is.

Ontvang tips voor het slapen met rugpijn

U kunt slaapklachten verminderen met behulp van een slaapoplossing van Aldenhuijsen Slaapsystemen, maar wij helpen u ook graag vrijblijvend op weg. Dit doen we aan de hand van korte, bondige en duidelijke tips. Download vandaag nog!

24 minuten geleden is de laatste afspraak met een adviseur ingepland.