leveringen en afspraken zijn volgens RIVM richtlijnen

Meer weten? 0800 - 400 1010 Contact
oefeningen-bij-nekpijn

Terug naar kennisbank

De beste oefeningen bij nekpijn na het slapen

Slaapklachten Tips

3 min leestijd

Wanneer u ‘s ochtends wakker wordt met veel pijn in uw nek kunt u een aantal oefeningen doen om deze pijn te verminderen. Onderstaande oefeningen zijn algemene oefeningen om uw nek te ontspannen en mobieler te maken. Deze oefeningen kunt u op elk moment van de dag doen. Neem contact op met uw huisarts of fysiotherapeut wanneer uw nekpijn niet overgaat.

Voor elke oefening geldt: stop met de oefening als het pijn doet (u mag wel een rek voelen) en neem contact op met uw huisarts of fysiotherapeut.

Oefening 1:

Voor deze oefening gaat u rechtop zitten of staan met ontspannen schouders. Kantel uw hoofd rustig naar links terwijl u uw schouders blijft ontspannen. Breng uw linkeroor in de richting van uw linkerschouder en trek uw kin iets in. Als het goed is voelt u nu een rek aan de rechterkant van uw nek. U kunt uw linkerhand gebruiken om uw hoofd nog iets verder richting uw linkerschouder te duwen. Zorg ervoor dat u niet te veel kracht zet.

Als u de rek iets meer aan de achterkant van uw nek wilt voelen begint u in dezelfde positie (linkeroor naar linkerschouder en uw kin iets ingetrokken), vanuit hier buigt u het hoofd iets verder naar voren richting uw borst.

Oefening 2: 

Ga rechtop zitten of staan met ontspannen schouders. Draai uw hoofd zover mogelijk naar de linkerkant, zodat u over uw schouder kijkt. Het kan zijn dat u nu al genoeg rek voelt, houdt dan deze pose 10 tot 15 seconden vast en herhaal dit 3 tot 4 keer. Wilt u meer rek voelen in deze houding, beweeg dan uw hoofd voorzichtig zo’n tien keer omhoog en omlaag. Herhaal de oefening met uw hoofd gedraaid naar de rechterkant.

Oefening 3:

Voor deze oefening gaat u rechtop zitten of staan. Laat uw hoofd naar voren hangen met de kin richting de borst. Leg uw handen in uw nek en breng voorzichtig druk naar voren uit zodat uw kin verder naar uw borst gaat. Stop met druk naar voren uit oefenen op het moment dat u een rek voelt ontstaan. Houdt deze houding 10 tot 15 seconden vast en herhaal dit 3 tot 4 keer.

Oefening 4:

Deze oefening draagt bij aan de mobiliteit van uw nek. Ga rechtop zitten of staan en breng op een uitademing uw kin naar uw borst. Adem in terwijl u uw nek terug beweegt naar de beginpositie. Adem uit en kantel uw hoofd naar achteren. Herhaal deze oefening 10 keer.

Oefening 5:

Deze oefening is niet gericht op de nekspieren maar op de schouderspieren. De nek en schouders staan in verbinding met elkaar en vaak worden de schouders onbewust aangespannen wat nekklachten kan verergeren. Voor deze oefening gaat u rechtop zitten of staan en trekt u uw schouders zo hoog mogelijk op. Laat hierbij uw armen rustig langs u lichaam hangen. Deze houding houdt u 5 seconden vast en laat daarna uw schouders rustig naar beneden zakken. Herhaal dit een aantal keer.

Oefening 6:

Deze oefening is ook gericht op het ontspannen van uw schouders. Ga rechtop staan met uw armen ontspannen langs uw lichaam. Draai met uw schouders 10 rondjes naar voren en 10 rondjes naar achter.

Maak een vrijblijvende afspraak.

Wij nemen graag de tijd voor u. Daarom werken wij alleen op afspraak. U bent van harte welkom in ons slaapadviescentra in Uden en Rotterdam. Ook komen wij graag bij u aan huis om u te voorzien van een vrijblijvend advies en een kennismaking met Aldenhuijsen Slaapsystemen. Dit advies is volledig kosteloos en u steekt er altijd iets van op. Geen verplichtingen, geen verborgen kleine lettertjes.

Een afspraak inplannen

Onze adviseurs

nemen graag de tijd voor u.

Kosteloos

& vrijblijvend

Maak kennis

met alle opties

9 minuten geleden is de laatste afspraak met een adviseur ingepland.