leveringen en afspraken zijn volgens RIVM richtlijnen

Meer weten? 0800 - 400 1010 Contact
pijn-in-nek

Terug naar kennisbank

Stijve nek na het slapen? Dit zijn de oorzaken

Slaapklachten Tips

3 min leestijd

Na een nacht heerlijk geslapen te hebben wordt u wakker met pijn in uw nek. Dat is geen fijn begin van de dag. Nekpijn na het slapen kan vaak voorkomen worden. Er zijn verschillende factoren die nekpijn na het slapen kunnen veroorzaken, deze lichten we hieronder toe.

Hoe ontstaat een stijve nek?

Een stijve nek wordt veroorzaakt door verkrampte nekspieren. Verkrampte nekspieren kunnen komen door stress, overbelasting van de spieren, het gebrek aan beweging of te lang in dezelfde (verkeerde) houding te zitten of liggen. Het kan ook komen daar kou op uw nekspieren of wanneer u de griep heeft.

Vaak duurt een stijve en/of pijnlijke nek twee dagen maar in sommige gevallen kan de pijn langer aanhouden. Pijn in uw nek kan ook klachten geven zoals spanningshoofdpijn. Gaat de pijn in uw nek niet over, bezoek dan uw huisarts of fysiotherapeut. Bij 2% van de mensen met een stijve nek speelt een andere onderliggende aandoening een grote rol.

Oorzaken van nekpijn na het slapen.

Nekpijn na het slapen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een verkeerde ergonomische ondersteuning van uw nek en hoofd tijdens het slapen.

Niet het juiste hoofdkussen

Een verkeerd hoofdkussen veroorzaakt een verkeerde belasting van een of meerdere tussenwervelschijven. Een te zacht hoofdkussen zorgt ervoor dat het hoofd te veel in het kussen zakt. Een te hard kussen zorgt er juist voor dat uw hoofd niet in het kussen kan zakken waardoor uw nekwervels en rugwervels niet op één lijn liggen. Een kussen waarbij uw nek en rug in een rechte lijn liggen.

Naast de hardheid van het kussen is de positie van het kussen ook belangrijk. De juiste positie van het kussen is wanneer deze in de nekholte ligt.

Niet het juiste matras

Net als een kussen kan een verkeerd matras de oorzaak van uw nekpijn zijn. Een te zacht matras zorgt ervoor dat uw lichaam wegzakt in het matras. Dit heeft als gevolg dat uw ruggengraat en schouders dit moeten corrigeren. Naast dat dit rugklachten als gevolg kan hebben, kunt u hierdoor ook last krijgen van uw nek. 

Niet de juiste slaaphouding

Uw slaaphouding heeft een groot effect op uw gehele lichaam. Ook als u maar enkele uren in een verkeerde houding heeft geslapen kan dit pijn in uw nek als gevolg hebben. Wanneer u op uw buik of half op uw buik slaapt is het bijna onmogelijk om uw nek goed te ondersteunen. Dit zal leiden tot verkramping van de nekspieren, dit veroorzaakt de pijn in uw nek. Er zijn speciale kussen die voorkomen dat u tijdens het slapen op uw buik draait.

De beste slaaphouding voor uw nek is op uw rug of op uw zij. Wanneer u op uw zij slaapt moet u er wel op letten dat u niet naar voren draait. Zorg ervoor dat uw hoofd en nek in het verlengde van uw rug liggen. Als u op uw rug slaapt zorg er dan voor dat de natuurlijke kromming van uw nek wordt ondersteund zodat uw nek en rug in een rechte lijn liggen.

Maak een vrijblijvende afspraak.

Wij nemen graag de tijd voor u. Daarom werken wij alleen op afspraak. U bent van harte welkom in ons slaapadviescentra in Uden en Rotterdam. Ook komen wij graag bij u aan huis om u te voorzien van een vrijblijvend advies en een kennismaking met Aldenhuijsen Slaapsystemen. Dit advies is volledig kosteloos en u steekt er altijd iets van op. Geen verplichtingen, geen verborgen kleine lettertjes.

Een afspraak inplannen

Onze adviseurs

nemen graag de tijd voor u.

Kosteloos

& vrijblijvend

Maak kennis

met alle opties

23 minuten geleden is de laatste afspraak met een adviseur ingepland.