leveringen en afspraken zijn volgens RIVM richtlijnen

Meer weten? 0800 - 400 1010 Contact
slapen-op-zij

Terug naar kennisbank

3 Tips om pijn in uw heupen tijdens en na het slapen te verminderen

Slaapklachten Tips

3 min leestijd

Pijn in de heup uit zich in pijn rond de trochanter major, het botuitsteeksel bovenaan de buitenkant van het bovenbeen. De pijn kan daarnaast uitstralen naar de zijkant van het hele bovenbeen, bil of onderrug. De mogelijke oorzaken van deze pijn zijn erg uiteenlopend. De pijn kan veroorzaakt worden door overbelasting, slijtage (artrose), een slijmbeursontsteking of slijmbeursirritatie, een reumatische aandoening (artritis) of een zenuwbeknelling. 

U voelt de pijn in uw heup wanneer u loopt en/of als u op de heup ligt. Wanneer u op uw zij slaapt kan de pijn in de heup uw nachtrust verstoren. In dit artikel geven we u 3 tips om pijn in de heup tijdens en na het slapen te verminderen.

Tip 1: Pas uw slaaphouding aan

Slapen op de zij wordt geadviseerd omdat dit de beste slaaphouding is. Wanneer u last heeft van uw heup is het erg pijnlijk om op deze heup te liggen. Vaak hebben personen met een pijnlijke heup de neiging om half op de buik te draaien. Hiermee wordt de druk op de heup verlicht maar de druk op de onderrug wordt verhoogt. In deze houding wordt het hoofd vaak naar de zijkant gedraaid waardoor er ook spanning komt op de nekwervels. Wanneer slapen op uw zij niet gaat doordat u te veel pijn ervaart, probeer dan op uw rug te slapen.

Tip 2: Houd uw heupen mobiel

Om pijn in uw heup te voorkomen of te verminderen moet u de mobiliteit en spierkracht in de onderste ledematen onderhouden. Om de mobiliteit rondom uw heupgebied te onderhouden kunt u uw hamstring, quadriceps en liesspieren rekken. Daarnaast is het goed om mobiliteitsoefeningen voor de lage rug, romp en bekken te doen. Om spierkracht rondom uw heupgebied te onderhouden kunt u de zijwaartse heupspier trainen en core stability oefeningen voor de rug en romp doen. Informeer bijvoorbeeld bij een fysiotherapeut welke oefeningen voor uw situatie geschikt zijn.

Tip 3: Kies voor een slaapsysteem op maat

Wanneer u last heeft van uw heup is een drukverlagend matras de beste optie. De heup zakt dan namelijk in het matras. Zo ontstaat er minder druk waardoor de gewrichten de ruimte krijgen. Doordat u minder druk op uw heup ervaart is de kans kleiner dat u half op uw buik draait en last krijgt van uw rug of nek.

Enkel een goed matras is echter niet voldoende wanneer uw bed niet goed bij u past. Het is belangrijk dat een slaapsysteem compleet afgestemd wordt op uw lichaam, slaaphouding en behoeften. Een slaapsysteem is namelijk veel meer dan een bed. Een slaapsysteem is een combinatie van een bed, matras, slimme opties en hulpmiddelen. Bij Aldenhuijsen kunnen wij uw lichaam op technisch vlak van top tot teen opmeten door middel van onze slaapscan. Zo krijgen we een goed beeld van uw lichaam en de benodigde drukpunten voor een matras. Met de resultaten uit de slaapscan en uw persoonlijke wensen en behoeften maken wij een slaapsysteem volledig op maat. We hebben vele modellen, kleuren en extra opties zodat wij aan al uw wensen en behoeften kunnen voldoen. Wilt u hier meer over weten? Maak een vrijblijvende afspraak.

Maak een vrijblijvende afspraak.

Wij nemen graag de tijd voor u. Daarom werken wij alleen op afspraak. U bent van harte welkom in ons slaapadviescentra in Uden en Rotterdam. Ook komen wij graag bij u aan huis om u te voorzien van een vrijblijvend advies en een kennismaking met Aldenhuijsen Slaapsystemen. Dit advies is volledig kosteloos en u steekt er altijd iets van op. Geen verplichtingen, geen verborgen kleine lettertjes.

Een afspraak inplannen

Onze adviseurs

nemen graag de tijd voor u.

Kosteloos

& vrijblijvend

Maak kennis

met alle opties